רשת מים חכמה

המחסור העולמי במים, כמו גם הגידול באוכלוסייה, הופכים את ניהול רשתות המים לנושא מורכב. רשת מים חכמה היא פתרון רב-מערכתי, שנועד לתת מענה לצרכים השונים של משק המים כמו הובלה ושינוע של מים, איתור מהיר של נזילות, ניטור איכות המים, איסוף נתוני שימוש לצורך חיוב וכן ניהול וניתוח המידע בתחום.

  • רשת מים חכמה נותנת מענה לצרכים השונים של משק המים תוך ייעול השינוע, ניטור איכות המים, צמצום נזילות ואיסוף נתונים.
  • רשת מים חכמה מסייעת למאמץ הגלובלי לחסוך במים, ולניסיון לספק מים נקיים למירב האנשים.
  • ניהול חכם של משק המים מאפשר גם חסכון אנרגטי שיפחית את פליטת גזי החממה.

רשת מים חכמה היא למעשה מערכת של רכיבים שונים מבוססי DATA (מידע), המסייעים לנהל את תשתיות המים באופן מיטבי. הרשת מקשרת בין כלל הרכיבים – צינורות, משאבות, שסתומים ומאגרי מים – עד לבית הצרכן, ומאפשרת שליטה הדוקה יותר במשאב המים, על ידי איסוף וניתוח של כלל הנתונים אודות מערכות המים. הרשת משתמשת בקישוריות, כלומר – רכיבים שמתקשרים זה עם זה על מנת להבטיח ניהול אופטימלי של משק המים.

לרשת המים החכמה יש יתרונות רבים:

  • ברמה האישית: הצרכן מקבל מידע מדויק על צריכת המים הביתית שלו, לומד את הרגלי השימוש, מזהה נזילות ובכך יכול לחסוך במים ובכסף.
  • ברמה העירונית: הרשת החכמה מעניקה לתאגידי המים כלים לניהול חסכוני של משק המים, באמצעות תכנון הביקוש, איתור של נזילות בזמן אמת, חסכון בכוח אדם, ניטור איכות המים וחיסכון באנרגיה הדרושה לשינוע מים.
  • ברמה הלאומית: רשת המים החכמה מאפשרת למדינה, לתכנן באופן יעיל את אספקת המים לכלל האוכלוסייה, תוך חסכון כלכלי בעלויות לצד שיפור איכות השרות והמים. הרשת החכמה מסייעת לעמוד ביעדים של צמצום פליטת גזי החממה ובכך שומרת על איכות הסביבה.
  • ברמה העולמית: רשתות מים חכמות מסייעות למאמץ הגלובלי לחסוך במים, ולניסיון לספק מים נקיים למרב האנשים. החיסכון במים מאפשר גם התייעלות אנרגטית ובכך תורם להפחתת פליטת גזי החממה.

אחד ממרכיביה של רשת המים החכמה היא מערכת הקריאה מרחוק. מערכת זו מהווה פתרון טכנולוגי חדשני ומדויק למדידה, פיקוח וניהול של צריכת המים בזמן אמת. בשנים האחרונות צבר פתרון זה תאוצה בארץ ובעולם, שכן הוא מאפשר לתאגיד העירוני ולרשות המים הלאומית, לייעל את מערך מים, בין השאר באמצעות ניטור מהיר של תקלות ודליפות בזמן אמת ותיקונן, איתור גנבות ומניעתן, תכנון חכם של הביקוש, ניהול לחצים ושאיבות, מתן קריאות מדויקות לצרכנים, חסכון בכוח אדם, ועוד.

ישנן מספר מערכות וטכנולוגיות אשר בבסיסן עומד מד המים הביתי החכם, שמודד את כמות המים אותה צורך הלקוח. מד המים משדר, בצורה אלחוטית, את המידע ומגוון נתונים החשובים לניהול המים בתאגיד המקומי. בתחילת דרכן פעלו הרשתות החכמות בטכנולוגיית שנשענת הן על שידור והן על איסוף פיזי, AMR) Automatic meter reading). בשיטה זו המונים החכמים משדרים את המידע באופן אלחוטי, והמידע נאסף על ידי נציגים של תאגיד המים מידי כחודש. הללו צועדים או נוסעים ברחובות העיר, עם "מקלט-משדר" אשר "אוסף" את הנתונים אודות צריכת המים של הלקוחות השונים (שיטה שנקראת באנגלית walk by או drive by). שיטה זו מחליפה את הקריאה הישנה שבוצעה פיזית מבית לבית.

הפתרון הטכנולוגי המתקדם יותר היום נקרא AMI) Advanced meter Infrastructure). איסוף המידע מהמונים בשיטה זו נעשה באמצעות תקשורת על בסיס רשת ייעודית, רשת הסלולר או על בסיס WIFI. המידע מועבר אונליין מהמונים למכשיר איסוף מידע המכונה ממסר, ומשם למערכת מחשוב מיוחדת בתאגיד המים המקומי, שמטרתה לנהל באופן היעיל ביותר את צריכת המים בעיר. הדור הבא של המערכת מאפשר גם תקשורת דו כיוונית עם מדי המים, ובכך מתאפשרת שליחת פקודות ושינוי פרמטרים מרחוק.

הטכנולוגיות המתוארות הופכות לסטנדרט בעולם המים, ואיתן הן מביאות מהפכת מידע – נאספים יותר נתונים מאי פעם ואיכותם טובה יותר. לפיכך, פורצים לתחום פתרונות מתקדמים לניהול המידע הקיים דוגמת אינטליגנציה מלאכותית (Artificial Intelligence) וניתוח נתונים (Data Analytics). טכנולוגיות אלו מאפשרות ניהול שוטף של רשת אספקת המים, ייצוא מידע איכותי ובזמן אמת, ושימוש במידע הקיים לצורך ניתוח והסקת מסקנות. תחום ה- Data Analytics קיבל בשנים האחרונות דחיפה משמעותית כתוצאה ממספר גורמים: יכולות עיבוד גבוהות, ארכיטקטורות מחשוב ואלגוריתמים חדשים, וכפי שהוזכר לעיל כמות נתונים אדירה, איכותית ומגוונת. הנתונים הנאספים מאפשרים לטכניקות ניתוח מתקדמות מתחום ה-Artificial Intelligence להצליח לפתח תוכנות המבטיחות ניהול חכם ויעיל הן לספק המים והן לצרכן הקצה. הכיוון של שיתוף הצרכן במאמצי החיסכון מקבל דגש מצד רשויות הרגולציה וחברות הזנק רבות נוסדות בנישה זו.

פתרונות טכנולוגיים דוגמת ה-AMR וה-AMI פועלים מזה שנים רבות במקומות רבים ברחבי העולם, וגם בישראל, ומסייעים להוזלת עלויות והתייעלות אנרגטית. הם מהווים עוד צעד בדרך לקדמה אישית, עירונית ועולמית. ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בכל הנוגע לפריסת רשתות מים חכמות, כאשר חברת ארד הישראלית, יצרנית מוני מים חכמים ומערכות לקריאה מרחוק, היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום.