בית המשפט דחה הבקשה לתביעה ייצוגית כנגד מדי המים החכמים

 בית המשפט המחוזי החליט לדחות על הסף את הבקשה לתביעה ייצוגית כנגד חברת ארד ותאגידי המים, וקבע כי מדידת המים בישראל תקינה.

דו"ח וועדת מומחים מטעם רשות המים שהוגש לביהמ"ש קבע כי "צריכת המים של הצרכנים משוקפת בצורה תקינה במדי המים, המותקנים על ידי ספק שירותי המים" וכי "ברוב המוחלט של המקרים והתלונות על צריכות חריגות וקפיצות לא מוסברות בחשבונות המים, נמצא כי הם אינם נובעים מתקלות מדידה."

בבקשת התביעה העלו התובעים מגוון טענות כנגד חברת ארד ותאגידי המים, בדבר שורת כשלים לכאורה במדי המים האולטראסונים שגורמים לחיובי מים ביתר. בעקבות הסערה הציבורית והבקשה לתביעה, ביקש ביהמ"ש לקבל את עמדת רשות המים בנושא, שכן היא הקובעת את הכללים לאישור מדי מים, ותאגידי המים פועלים לפי הוראותיה.

רשות המים קבעה בדו"ח מנומק כי:
"ככלל, צריכת המים של הצרכנים משוקפת בצורה תקינה במדי המים, המותקנים על ידי ספק שירותי המים" וכי "ברוב המוחלט של המקרים והתלונות על צריכות חריגות וקפיצות לא מוסברות בחשבונות המים, נמצא כי הם אינם נובעים מתקלות מדידה. במרבית התלונות שנבדקו דובר בצריכה ממשית בפועל של מים בנכסי הצרכנים".

ביהמ"ש המחוזי מציין כי רשות המים לא מצאה במידע שהוצג לה ע"י מומחי המבקשים, כל הצדקה לשינוי או ביטול האישור לשימוש במדי המים שמופיעים בתביעה, ומצאה כי המדים תקינים. עוד צוין בפסק הדין כי נערכו בדיקות נוספות לבחינת טענות התובעים, מעבר לזו של רשות המים – וכולן מצאו כי אין ממש בטענות.

לאחר בחינת טיעוני הצדדים, ועמדת הרגולטור החליט השופט כי בקשת אישור התובענה נדחית על הסף. פסק דין ניתן ב-2 בנובמבר  2023 על-ידי השופט רמי חיימוביץ בביהמ״ש המחוזי בלוד. לתמצית פסק הדין

רגב ינאי, סמנכ"ל שוק מקומי חברת ארד: ״אנו מברכים על פסיקת בית המשפט המחוזי ועל דחייתה על הסף של בקשת התביעה. מדי המים של ארד נמכרים ב 60 מדינות בעולם והם אמינים, מדויקים, ועומדים בתקינת איכות של מדינות שונות כמו גרמניה, צרפת, ארה"ב ועוד. קבוצת ארד תמשיך לפתח ולייצר טכנולוגיות כחול לבן שמספקות לנו גאווה בעולם ועומדות בחזית המאבק לנהול יעיל של משק המים״.