פחת מים ומניה חכמה

לצד הביקוש הגובר והידלדלות מקורות המים הטבעיים, קיימת סיבה נוספת למחסור במים והיא – פחת מים. דו"ח מסביר מהו פחת מים, מה היקפו ומדוע נזילות מצנרת הן אולי הגורם המשמעותי ביותר לאיבוד מים. נכון להיום ההערכות מדברות על פחת ממוצע בשיעור של כ- 30% ברמה העולמית. במילים אחרות קרוב לשליש מהמים שנשאבים מטופלים ומובלים – הולכים לאיבוד.

לאורך השנים, כיוון שמחיר המים היה נמוך מאוד, במרבית המדינות לא טופל נושא הפחת. כיום, בעיקר בשל משבר המים ועליית המחירים, ישנה ערנות גבוהה הרבה יותר לכך גם בערים וגם במגזר החקלאי. יותר ויותר רשויות מים ממשלתיות מתוות מדיניות מחייבת, לצמצום פחת המים אל מול ספקי המים שבאחריותן. הספקים נדרשים לפעול לשיקום המערכות, שחלקן התיישנו וניזוקו עם הזמן, וברבות מהן מבוצעות תוכניות ייעול המבוססות על סקרי מים.

הידעת? נכון להיום, הערכות מדברות על קרוב ל – 300,000 פיצוצי צנרת מים בשנה בארה"ב לבדה.

הדו"ח מציג נתונים עדכניים לגבי הפחת במדינות שונות לרבות בישראל. ספקי מים ברחבי העולם נמצאים תחת לחץ עצום של לעשות יותר בתקציב פוחת. ההתמודדות היעילה ביותר עם אתגר זה, היא ע"י אימוץ טכנולוגיות חכמות, כאשר אחת מהן היא מערכת מניה חכמה (קריאה מרחוק).

הדו"ח מספק גם הצצה על הטכנולוגיה החדישה שבבסיס מדי המים המתקדמים, העושה שימוש בגלים אולטראסוניים, כדי לספק למדים אמינות ודיוק גבוהים. מדים אלו מאפשרים מדידה בספיקות נמוכות – משמע זיהוי נזילות חלשות שלא זוהו בעבר.

טכנולוגיות המניה החכמה הופכות לסטנדרט בעולם המים, ומביאות איתן את מהפכת המידע – יותר נתונים נאספים כיום מאי פעם ואיכותם טובה יותר. כתוצאה מכך מתאפשר שימוש בטכנולוגיות נתונים מתקדמות דוגמת ניתוח נתונים (Data Analytics) ואינטליגנציה מלאכותית (Artificial Intelligence) טכנולוגיות אלו מאפשרות ניתוח עומק לזיהוי דפוסים ואף חיזוי של אירועים עתידיים דוגמת צפי לפיצוצי צנרת. מעבר ליתרונות הרבים של המניה החכמה לספקי המים, המידע כמו גם ניתוח הנתונים וגזירת תובנות, הם גם נחלתו של צרכן הקצה. צרכנים יכולים כיום להתחבר לנתוני הצריכה שלהם בצורה קלה באמצעות אתר אינטרנט או אפליקציה. ממשקים אלו כוללים נתוני השוואה, הגדרת התראות ועוד.

להורדת דו"ח משבר המים העולמי ומהפכת המניה החכמה לחץ כאן