את תופעת הבצורת לומדים להכיר גם באירופה

על פי תחזית רשות המים בישראל מאוגוסט האחרון, גם השנה הקרובה צפויה להיות שנת בצורת הידרולוגית, אף שייתכן שירדו בה קצת יותר משקעים. עד לפני מספר עשורים בצורת הייתה תופעה נדירה יחסית, שיוחסה בעיקר ליבשת אפריקה ולאזורים המדבריים בעולם. אולם ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים שחווה כדור הארץ שלנו, הפכו את הבצורת לתופעה הרבה יותר נוכחת בקרב מדינות ואזורים נרחבים על גבי הגלובוס. על פי האו"ם עד 2025 יחיו 1.8 מיליארד בני אדם באזורים הסובלים ממחסור חמור במים. המפה מטה ממחישה כיצד אזורים עם מחסור במים התרחבו בעולם בין 1995 ל 2025.

כפי שצוין, הבצורת והאקלים החם התרחבו לאזורים שלא היו מורגלים בהם למצב של מחסור בגשמים. אירופה נתפשת בעיני רבים כיבשת עמוסת גשמים, שמחסור במים הוא ממנה והלאה. למרות שתופעות דוגמת גלי חום החלו להיות נפוצים יותר באירופה בשנים האחרונות, הקיץ האחרון היה קיצוני בהשלכותיו ונגע במה שכונה בעבר בכל טיול מאורגן "אירופה הקלאסית".

אחת המדינות אשר סבלה בתקופה האחרונה מגלי החום היא גרמניה, שחוותה השנה תנאי בצורת של חום וחוסר בגשמים שמעולם לא נמדדו. מצב זה יצר ירידה משמעותית במפלס הריין האלבה ונהרות רבים, חשיפתו של אי באגם קונסטאנץ בגודל 10,000 מ"ר, ואף אחד הנהרות בברלין הפך את כיוון זרימתו והחל שואב מימיו מנהר ההאבל. תנאים קיצוניים אלו  הזה גורם לנזקים כלכליים של מיליארדים, בעיקר במסחר והתעשייה בשל הגבלות בתנועה של ספינות בנהרות. גם החלקאות נפגעה קשות. עקב היובש צפויה להיות ירידה של כ20% בתוצרת גידולי החיטה, מה שצפוי להשפיע על מחירי וכמויות המזון במיוחד לגידול בעל החיים למאכל.


  AP Photo/ Michael Probst                                                                                              Credit: Gordon Welters for The New York Times 

גם בריטניה סובלה בקיץ ממכת חום מתמשכת שלא זכורה שנים רבות. המצב בבריטניה נהיה כה חמור שבאוגוסט האחרון הוחלט באזורי הצפון והמערב של המדינה, בהם גרים 7 מיליון תושבים, על איסור השקיית גינות באמצעות צינורות מים.

הסוכנות הבריטית לאיכות הסביבה (The Environment Agency) פרסמה במאי האחרון  דו"ח, בו היא קוראת לפעולות מידיות להתמודדות עם המחסור בגשמים והיווצרותן של בצורות. לדבריהם המצב גורר עליה בצריכת המים, שרק תלך ותגבר,  כדי לתת מענה למחסור בגשמים (דוגמת השקיית גינות פרטיות וציבוריות). כמו כן המדינה אינה יכולה יותר להסתמך רק על משאבים טבעיים כפתרון למחסור הקיים והעתידי. ואם לא די בכך, הסוכנות מזהירה כי הבצורת עלולה לפגוע בחיי הטבע ולגרום למחלות שונות שלא נאלצו להתמודד איתן בעבר, כמו קדחת הדנגי, קדחת הנילוס המערבי, ואף בעיות נשימה שונות.

אולי המדינה המפתיעה ביותר לדבר עליה במונחים של מחסור במים ובצורת היא שוויץ. אולם הקיץ האחרון הוכיח שגם השוויצרים אינם חסינים לשינוי האקלים בכדור הארץ. בעקבות גלי החום הקיצוניים הטמפרטורה באגמים רבים עברה את הנקודה הקריטית ב-2 מעלות, מה שהחל לגרום למוות נרחב של אלפי דגים. בתקווה להציל את הדגים, ארגוני דייגים ברחבי שוויץ החלו להעביר את הדגים ל"אזורים בטוחים" בהם יוכלו לשרוד. גם היערות השוויצרים חוו את ההשפעה לרעה של גלי החום והמחסור בגשמים. שריפות רבות יותר, כמו גם התייבשות של עצים הם רק חלק מהתופעות שלא היו מוכרות בעבר באיזור זה.


Photo: EPA                                                                                                                            Photo: SFV-FSP, Rainer Kühnis

בעוד ישראל נכנסת לשנת הבצורת השישית שלה, קשה להאמין שהעתיד יזמן לנו שנים משופעות בגשמים. ההשקעה הנרחבת בהקמת מפעלי ההתפלה, כמו גם אלו שמתוכננים לקום, הם מהלך נכון ביחס להגדלת מקורות המים (ההיצע). החלק השני של המשוואה הוא הביקוש. שם נדרשת השקעה בפיתוח והטמעה של פתרונות חדשניים ויעילים לחסכון בצריכת המים.